Ședința CNSM din data de 9 octombrie 2025

2025-oct-10 | Întruniri

În data de 9 octombrie 2025 s-a desfășurat cea de a treia ședință din acest an a Consiliului general al Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM).

În cadrul întâlnirii au fost supuse analizei și deciziei membrilor CNSM lucrări care vizează politica macroprudențială și riscul sistemic, respectiv: (i) analiza periodică de recalibrare a amortizorului anticiclic de capital, (ii) analiza periodică privind identificarea instituțiilor de importanță sistemică, (iii) rezultatele analizei periodice referitoare la amortizorul de capital pentru riscul sistemic, (iv) analiza privind expunerile sectorului bancar românesc către Germania și Norvegia, având în vedere recomandările Comitetului European pentru Risc Sistemic de recunoaștere prin reciprocitate voluntară a măsurilor macroprudențiale adoptate de aceste state și (v) analiza Grupului de lucru al CNSM pentru programele guvernamentale de garantare a creditelor.

De asemenea, Consiliul general al CNSM a fost informat cu privire la: (i) riscurile sistemice la adresa stabilității financiare identificate de autoritățile membre în funcție de aria de competență specifică, (ii) impactul planurilor de finanțare ale instituțiilor de credit asupra fluxului de credite către economia reală și (iii) rezultatele exercițiului macroprudențial de testare la stres a solvabilității sectorului bancar.

Consiliul general al CNSM a aprobat Recomandarea CNSM nr. R/3/2025 privind amortizorul anticiclic de capital. Rata amortizorului se menține la 1 la sută, într-un climat caracterizat în continuare de incertitudini și de riscuri geopolitice. Accesul la finanțare al debitorilor eligibili rămâne neafectat, susținut de nivelurile adecvate de lichiditate și solvabilitate ale sectorului bancar românesc, care permit acumularea unor rezerve de capital.

De asemenea, membrii CNSM au decis neaplicarea prin reciprocitate voluntară a măsurilor macroprudențiale adoptate de Germania și Norvegia, având în vedere nivelul redus al expunerilor sectorului bancar românesc față de aceste state.

Totodată, a fost aprobată Recomandarea nr. 4/2025 privind programele guvernamentale de garantare a creditelor. Larga adresabilitate a programelor naționale de garantare, introduse începând cu anul 2020, a contribuit la crearea unui portofoliu semnificativ de credite garantate, împrumuturile fiind accesate de firme indiferent de dimensiune, anul înființării, zona geografică sau sectorul de activitate. Însă, pentru a-și atinge potențialul de a genera efecte de multiplicare în economie, este util ca programele viitoare să fie mai bine țintite, nu doar din perspectiva debitorilor, dar și a activităților finanțate. Recomandarea vizează trei paliere principale: (i) crearea unui cadru general care să servească drept bune practici pentru implementarea programelor viitoare de garantare a creditelor, (ii) necesitatea țintirii potențialelor programe de garantare a creditelor către domeniile identificate ca fiind strategice și (iii) dezvoltarea de instrumente alternative de finanțare care să contribuie la ameliorarea accesului la finanțare, în arii care sunt mai puțin deservite de finanțarea tradițională.

Recomandările și deciziile CNSM au fost aprobate de Consiliul general al CNSM cu unanimitatea voturilor exprimate.

Comitetul Național pentru Supravegherea Macroprudențială a fost înființat în baza Legii nr.12/2017 privind supravegherea macroprudențială a sistemului financiar național, asigurându-se astfel implementarea Recomandării Comitetului european pentru risc sistemic (CERS) nr.3/2011 privind mandatul macroprudențial al autorităților naționale. Din cadrul CNSM fac parte reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României, Autorităţii de Supraveghere Financiară şi Guvernului. Misiunea CNSM este de a asigura coordonarea în domeniul supravegherii macroprudenţiale a sistemului financiar naţional, prin stabilirea politicii macroprudenţiale şi a instrumentelor adecvate pentru punerea în aplicare a acesteia.