Măsurile recomandate pentru reciprocitate în Recomandarea CERS/2015/02 în intervalul 2017-2022
În vederea asigurării unor condiții concurențiale echitabile (level playing field) și pentru a evita arbitrajul de reglementare în cadrul pieței unice, Comitetul European pentru Risc Sistemic (CERS) recomandă autorităților macroprudențiale naționale recunoașterea măsurilor macroprudențiale adoptate de alte state membre în baza Recomandării CERS/2015/2 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudențială și aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri. Potrivit principiului reciprocității prin recunoaștere voluntară prevăzut de cadrul european de reglementare, CNSM poate recunoaște măsurile adoptate de alte state membre, ceea ce echivalează cu aplicarea acelor măsuri sau a unor măsuri similare de către instituțiile de credit din România care furnizează servicii financiare în statul membru respectiv în mod direct sau prin intermediul unor sucursale.
Tabelul de mai jos prezintă succinct măsurile recomandate pentru reciprocitate în Recomandarea CERS/2015/02 cu amendamentele ulterioare, precum și decizia adoptată de CNSM cu privire la oportunitatea recunoașterii acestora prin reciprocitate voluntară.
Țară | Măsura | Prag de materialitate | Perioada de valabilitate | Decizia CNSM[1] |
Germania |
Impunerea unui amortizor pentru risc sistemic (SyRB) de |
10 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit |
01.04.2022 – prezent |
În ședința din data de 20 octombrie 2022, CNSM a decis |
Belgia |
Impunerea unui amortizor pentru risc sistemic sectorial |
2 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit |
01.05.2022 – prezent |
În ședința din data de 28 iunie 2022, CNSM a decis să |
Lituania |
Introducerea unui amortizor pentru riscul sistemic |
50 milioane EUR (pragul de semnificație este stabilit |
01.06.2022 – prezent |
În ședința din data de 31 martie 2022, CNSM a decis să |
Olanda |
Aplicarea unei limite inferioare a ponderii de risc de |
5 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit |
01.01.2022 – prezent |
În ședința din data de 31 martie 2022, CNSM a decis să |
Luxemburg |
Limite obligatorii pentru creditele ipotecare noi,
(i) o limită a LTV de 100 la sută pentru cumpărătorii
(ii) o limită a LTV de 90 la sută pentru debitorii care
Această limită este pusă în aplicare în mod
(iii) o limită a LTV de 80 la sută pentru alte credite |
•350 milioane EUR (1 la sută din totalul pieței SAU
•35 milioane EUR (pragul de semnificație specific |
01.01.2021 – prezent |
În ședința din data de 3 iunie 2021, CNSM a decis să nu |
Norvegia |
O rată a amortizorului pentru riscul sistemic de 4,5 la |
32 miliarde NOK (pragul de semnificație stabilit pentru |
01.01.2020 – prezent |
În ședința din data de 3 iunie 2021, CNSM a decis să nu |
Norvegia |
Introducerea unei limite inferioare de 20 la sută a |
32,3 miliarde NOK (pragul de semnificație este stabilit |
01.01.2020 – prezent |
În ședința din data de 3 iunie 2021, CNSM a decis să nu |
Norvegia |
Introducerea unei limite inferioare de 35 la sută a |
7,6 miliarde NOK (pragul de semnificație este stabilit |
01.01.2020 – prezent |
În ședința din data de 3 iunie 2021, CNSM a decis să nu |
Franța |
Restrângerea la 5 la sută din capitalul eligibil a |
• 2 miliarde EUR pentru expunerile inițiale totale ale SAU
• 300 milioane EUR aplicabil G-SII și O-SII, pentru SAU
• un prag de 5 la sută din capitalul eligibil al G-SII |
05.12.2019 – prezent |
În ședința din data de 6 iunie 2019, CNSM a decis să nu |
Suedia |
O limită inferioară de 25 la sută a ponderii de risc |
5 miliarde SEK, la nivel de instituție de credit |
15.01.2019 – prezent |
În ședința din data de 6 iunie 2019, CNSM a decis să nu |
Belgia |
O majorare a ponderii de risc pentru expunerile de tip |
2 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit |
16.07.2018 – 30.04.2022 |
În ședința din data de 17 decembrie 2018, CNSM a decis |
Finlanda |
Un prag minim de 15 la sută pentru ponderea de risc |
1 miliard EUR, la nivel de instituție de credit |
08.01.2018 – 31.12.2020 |
În cadrul procedurii scrise din 26 iunie 2018, CNSM a |
[1] Expunerile relevante pentru măsurile în cauză vor fi monitorizate periodic, urmând ca BNR să propună acțiunile care se impun dacă expunerile devin semnificative.