Măsurile recomandate pentru reciprocitate în Recomandarea CERS/2015/02 în intervalul 2017-2025

Măsurile recomandate pentru reciprocitate în Recomandarea CERS/2015/02 în intervalul 2017-2025

În vederea asigurării unor condiții concurențiale echitabile (level playing field) și pentru a evita arbitrajul de reglementare  în cadrul pieței unice, Comitetul European pentru Risc Sistemic (CERS) recomandă autorităților macroprudențiale naționale recunoașterea măsurilor macroprudențiale adoptate de alte state membre în baza Recomandării CERS/2015/2 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudențială și aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri. Potrivit principiului reciprocității prin recunoaștere voluntară prevăzut de cadrul european de reglementare, CNSM poate recunoaște măsurile adoptate de alte state membre, ceea ce echivalează cu aplicarea acelor măsuri sau a unor măsuri similare de către instituțiile de credit din România care furnizează servicii financiare în statul membru respectiv în mod direct sau prin intermediul unor sucursale.

 

Tabelul de mai jos prezintă succinct măsurile active recomandate pentru reciprocitate în Recomandarea CERS/2015/02 cu amendamentele ulterioare, precum și decizia adoptată de CNSM cu privire la oportunitatea recunoașterii acestora prin reciprocitate voluntară.

Țară Măsura Prag de materialitate Perioada de valabilitate Decizia CNSM[1]
Norvegia (i)un nivel minim al ponderilor de risc medii (ponderate în funcție de expuneri) de 20 la sută pentru expunerile față de bunuri imobile locative de pe teritoriul Norvegiei, în vigoare până la 30 iunie 2025, care este majorat la 25 la sută de la 1 iulie 2025, în ceea ce privește instituțiile de credit autorizate în Norvegia care utilizează abordarea bazată pe modele interne de rating (IRB) pentru calcularea cerințelor de capital reglementat;

 

(ii)un nivel minim al ponderilor de risc (ponderate în funcție de expuneri) de 35 la sută pentru expunerile față de bunuri imobile comerciale de pe teritoriul Norvegiei, în ceea ce privește instituțiile de credit autorizate în Norvegia care utilizează abordarea IRB pentru calcularea cerințelor de capital reglementat.

(i)37,8 miliarde NOK, la nivel de instituție de credit

(ii)9,3 miliarde NOK, la nivel de instituție de credit

(i)01.07.2025

prezent

 

(ii)31.12.2024

prezent

 

 

 

În ședința din data de 9 octombrie 2025, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurilor adoptate de Norvegia, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragurile de materialitate propuse.
Germania Restabilirea ratei amortizorului de risc sistemic sectorial (sSyRB) existent la 1 la sută pentru toate expunerile, atât pentru cele de tip retail, cât și pentru cele care nu sunt de tip retail, față de persoane fizice și pentru toate expunerile față de persoane juridice care sunt garantate cu bunuri imobile locative situate în Germania și pentru care se consideră că respectivul colateral reduce cerințele de fonduri proprii de supraveghere. 10 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit

 

01.05.2025

prezent

În ședința din data de 9 octombrie 2025, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de Germania, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Suedia (i)Aplicarea unui nivel minim de 25 la sută specific instituției de credit pentru media ponderată în funcție de expunere a ponderilor de risc aplicate portofoliului de expuneri de tip retail garantate cu bunuri imobile față de debitori rezidenți în Suedia;

 

(ii)Aplicarea unui nivel minim de 35 la sută specific instituției de credit pentru ponderea de risc ponderată în funcție de expuneri, pentru anumite expuneri de tip corporate în Suedia garantate cu ipoteci asupra bunurilor imobile comerciale și a unui nivel minim de 25 la sută specific instituției de credit pentru ponderea de risc ponderată în funcție de expunere pentru anumite expuneri de tip corporate în Suedia garantate cu ipoteci asupra bunurilor imobile locative.

5 miliarde SEK, la nivel de instituție de credit (i)Începând cu 31.12.2025

 

(ii)30.09.2025 –

prezent

În ședința din data de 9 octombrie 2025, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurilor adoptate de Suedia, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Norvegia Aplicarea unei rate a amortizorului de risc sistemic de 4,5 la sută pentru expunerile situate în Norvegia pe bază individuală, subconsolidată și consolidată, indiferent dacă expunerile în cauză sunt deținute prin intermediul unor filiale sau sucursale sau dacă provin din creditare transfrontalieră directă. 5 miliarde NOK, la nivel de instituție de credit 12.02.2025

prezent

 

În ședința din data de 10 aprilie 2025, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de Norvegia, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Italia O rată a amortizorului de risc sistemic de 0,5 la sută pentru toate expunerile la riscul de credit și expunerile la riscul de credit al contrapărții situate în Italia, aplicabilă în perioada 31 decembrie 2024-29 iunie 2025; majorarea până la 1 la sută a ratei amortizorului de risc sistemic pentru toate expunerile la riscul de credit și expunerile la riscul de credit al contrapărții situate în Italia, aplicabilă de la 30 iunie 2025. 25 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit 31.12.2024

prezent

 

În ședința din data de 17 octombrie 2024, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de Italia, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Danemarca O rată a amortizorului pentru risc sistemic sectorial (sSyRB) de 7 la sută pentru toate tipurile de expuneri situate în Danemarca față de societăți nefinanciare care desfășoară activități imobiliare și de dezvoltare de proiecte de construcții identificate în conformitate cu nomenclatorul statistic al activităților economice din Uniune (NACE), prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1893/2006, cu excepția faptului că partea din fiecare expunere care se încadrează într-un interval al raportului împrumut/garanții cuprins între 0 la sută și 15 la sută este exclusă din expunerile cărora li se aplică amortizorul pentru risc sistemic sectorial. 200 milioane EUR, la nivel de instituție de credit 30.07.2024

prezent

 

În ședința din data de 17 octombrie 2024, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de Danemarca, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Portugalia O rată a amortizorului pentru risc sistemic sectorial (sSyRB) de 4 la sută pentru toate expunerile de tip retail cărora li se aplică abordarea bazată pe modele interne de rating, față de persoane fizice și garantate cu bunuri imobile locative pentru care garanția este situată în Portugalia. 1 miliard EUR, la nivel de instituție de credit 01.10.2024

prezent

 

În ședința din data de 18 iunie 2024, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de Portugalia, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Belgia O rată a amortizorului de risc sistemic de 6 la sută pentru toate expunerile IRB de tip retail față de persoane fizice garantate cu bunuri imobile locative pentru care garanția este situată în Belgia. 2 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit 01.04.2024

prezent

 

În ședința din data de 14 decembrie 2023, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de Belgia, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Lituania Introducerea unui amortizor pentru riscul sistemic sectorial (SyRB) de 2 la sută aplicat tuturor expunerilor de tip retail garantate cu bunuri imobile locative. 50 milioane EUR (pragul de semnificație este stabilit pentru valoarea expunerilor provenite din credite acordate debitorilor din Lituania) 01.07.2022

prezent

 

 

În ședința din data de 31 martie 2022, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de Lituania, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Olanda Aplicarea unei limite inferioare a ponderii de risc medii de 12 la sută expunerilor față de persoane fizice garantate cu bunuri imobiliare locative situate în Țările de Jos pentru partea din împrumut care nu depășește  55 la sută din valoarea de piață a bunului adus garanție și de 45 la sută pentru partea rămasă din împrumut. 5 miliarde EUR, la nivel de instituție de credit 01.01.2022

prezent

În ședința din data de 31 martie 2022, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurii adoptate de  Olanda, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.
Luxemburg Limite obligatorii pentru creditele ipotecare noi, acordate în scopul achiziționării unor imobile rezidențiale situate în Luxemburg, cu limitarea raportului între valoarea creditului imobiliar și garanții (LTV) diferențiat astfel:

 

(i) o limită a LTV de 100 la sută pentru cumpărătorii care achiziționează pentru prima dată o locuință;

 

(ii) o limită a LTV de 90 la sută pentru debitorii care nu se încadrează în categoria expusă anterior, dar locuința pe care o vor achiziționa devine domiciliu;

 

(iii) o limită a LTV de 80 la sută pentru alte credite ipotecare (inclusiv segmentul buy-to-let).

(i)350 milioane EUR (1 la sută din totalul pieței imobiliare luxemburgheze)

 

(ii)35 milioane EUR (pragul de semnificație specific instituției pentru totalul împrumuturilor ipotecare transfrontaliere acordate Luxemburgului).

01.01.2021

prezent

În ședința din data de 3 iunie 2021, CNSM a decis neaplicarea prin  reciprocitate voluntară a măsurilor adoptate de Luxemburg, având în vedere expunerile eligibile nesemnificative, situate sub pragul de materialitate propus.

Sursa: CERS

[1] Expunerile relevante pentru măsurile în cauză vor fi monitorizate periodic, urmând ca BNR să propună acțiunile care se impun dacă expunerile devin semnificative.